wtorek, 16 lipca 2013

Alergie pokarmowe - co warto o nich wiedzeić

William E. Walsh w swojej książce "Alergie pokarmowe" przedstawia fakt, że wszyscy jesteśmy uczuleni na żywność.



Każdy człowiek chroniony jest przez układ odpornościowy. System ten atakuje wszystko co dostaje się do organizmu - również jedzenie, niezależnie od tego czy jest ono bezpieczne czy nie. Na szczęście natura wyposażyła nas w strażników rozpoznających, który pokarm jest bezpieczny. Tymi strażnikami są limfocyty supresorowe.

Jeżeli pokarm zostanie rozpoznany jako pożądany limfocyty powstrzymują układ odpornościowy przed działaniem. W przeciwnym razie możemy poczuć objawy takie jak swędzenie skóry czy ból głowy.

Czasem zdarza się tak, że nasi strażnicy są bardzo osłabieni i nie są w stanie powstrzymać reakcji układu odpornościowego. Wówczas odczuwamy reakcje alergiczne. Skąd te osłabienie? pomyślisz. Powodem jest zbyt częste spożywanie tych samych produktów. Aby temu zapobiec warto stosować rotację w swojej codziennej diecie.

Strażnicy coraz gorzej radzą sobie z popularną w naszych czasach żywnością przetworzoną.

Czym osłabiliśmy sobie układ odpornościowy?
- Przestaliśmy jeść jak nam nakazała natura.

Kiedyś jedliśmy różnorodnie, w zależności od pory roku - to co znaleźliśmy. Nie było hodowli zwierząt, upraw roślin. Teraz jemy monotonnie. Nasze codzienne posiłki składają się najczęściej z pszenicy, kukurydzy, ziemniaków, mleka i owoców cytrusowych.

Różnorodność spożywanych pokarmów jest bardzo istotna - dajemy naszym strażnikom odpocząć, nabierają siły i gdy po pewnym czasie znowu zjemy pewną ilość np. pszenicy, reakcje alergiczne ustąpią lub będą mniej uciążliwe.

Najczęściej możemy mieć problemy z tolerancją białek i niebiałkowych składników żywności (dodatków do żywności).

Białka to białka roślinne i zwierzęce.

Niebiałkowe dodatki do żywności to:
- cukier rafinowany
- MSG - glutaminian jednosodowy
- kwasy organiczne (kwas cytrynowy)
- niskokaloryczne środki słodzące

Cukier rafinowany to przede wszystkim:
- cukier granulowany
- cukier puder
- cukier brązowy
- cukier inwertowany (traktowany w czasie produkcji enzymami lub gorącym kwasem)
- dekstroza (z cukru inwertowanego)
- fruktoza (z cukru inwertowanego)
- laktoza (w mleku)
- maltoza (ze skrobi)
- melasa (częściowo rafinowany)
- miód (zbierany przez pszczoły)
- syrop / cukier klonowy
- syrop kukurydziany (częściowo rafinowany)

Cukier wpływa przede wszystkim na mózg, powoduje rozdrażnienie, nadpobudliwość, rozkojarzenie itp.

Glutaminian jednosodowy (MSG) to składnik białek, wytwarza go każdy organizm (ludzki, zwierzęcy i roślinny). Problemy może powodować współtworzący MSG - kwas glutaminowy, który został uwolniony z białek i nie połączył się z cząsteczką sodu. Większe ilości tego wolnego kwasu mogą powodować reakcje alergiczne.

Główne źródła występowania MSG w pożywieniu:
- czysty glutaminian jednosodowy
- zhydrolizowane białko roślinne (hydrolizat białkowy)
- ekstrakt drożdżowy
- kazeninian sodu lub wapnia
- substancje wzbogacające smak
- naturalne substancje wzbogacające smak
- białko serwatki
- białko utwardzone
- bulion
- rosół
- drożdże suszone
- odżywko drożdżowe
- pomidory
- koncentrat pomidorowy
- pieczarki
- kukurydza
- groch
- produkty powstałe w procesie fermentacji, np. sos sojowy, wino, piwo, brandy, sery długo dojrzewające takie jak parmezan
- żywność pasteryzowana

Typowe objawy przedawkowania kwasu glutaminowego to: zmęczenie, bezsenność, osłabienie, puchnięcie, zatkany nos, pragnienie, wzdęcia, drażliwość, bóle stawów, nadkwasota, bóle głowy itp.

Niskokaloryczne środki słodzące - ich nadużycie powoduje objawy podobne jak po spożyciu większych dawek MSG. Zaliczymy tu: sacharynę i aspartam.

Najwięcej szkody uwolniony kwas asparaginowy występujący w aspartamie jak i w żywności nieprzetworzonej:
- soki owocowe
- grejpfruty
- pomarańcze
- truskawki
- nektarynki
- śliwki, również suszone

Powyższe produkty pełne są również kwasu cytrynowego, powodującego reakcje alergiczne.

Kwasy asparaginowy i glutaminowy mają działanie pobudzające i podrażniające nerwy. W związku z tym mogą powodować różne dolegliwości związane z układem nerwowym.

Kwasy organiczne: cytrynowy, fumarowy, jabłkowy, szczawiony, bursztynowy
Kwas cytrynowy - to najczęściej występujący kwas w pożywieniu.
Kwasy występują najczęściej w owocach i warzywach. Są dodawane też do żywności przetworzonej.
Najczęściej spotykane źródła:
- soki owocowe
- cytrusy: cytryny, limonki, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki
- ananasy, mango, kiwi, kumkwaty
- daktyle, rodzynki,
- nektarynki, śliwki (też suszone), morele
- truskawki
- żurawina
- porzeczki
- rabarbar
- winigrona
- wino, koniak, brandy
- pomidory, ziemniaki
- przecier pomidorowy
- jagody czarne
- wiśnie, czereśnie
- słodycze i desery owocowe (też o smaku owocowym)
- napoje gazowane i niegazowane


Opracowałam na podstawie książki Williama E. Walsha: Alergie pokarmowe 
zdjęcie: http://www.zdrowieiuroda.info/wp-content/uploads/2010/09/owoce-i-warzywa1.jpg

4 komentarze:

  1. Cześć! W przypadkach kataru siennego niestety gorzej sobie radzi lub prawie w ogóle, na szczęście zawsze mam przy sobie jakiś lek antyhistaminowy :)
    Świetny blog, będę go śledzić na bieżąco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat jestem po testach alergicznych i takie zestawienie przyda się do dobierania składników do posiłków. W kwestii testów, znalazłem placówkę dzięki tej stronie - kliknij i polecam każdemu popełnić ten krok. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W przypadku występowania objawów alergii pokarmowych warto wykonać profil mąka mięso, służący do diagnozy alergii z krwi. Z jego pomocą możemy ustalić, czy mamy alergię na mąkę lub mięso, a także gluten.

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za komentarz, doceniam, że odwiedzasz moją stronę